mediestudier

Jan Helin: Nätets öppenhet ”ett reningsbad”

Posted in journalistik, medieföretag, medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 04 juni 2009

Tidningsutgivarna och diskussionspuben Desken i Stockholm arrangerade ett möte om användarskapat material i kväll (torsdag). Aftonbladets chefredaktör Jan Helin intervjuades och såg stora möjligheter i en kombination av de texter, bilder och kommentarer som läsare och bloggare gör och av professionellt journalistiskt arbete. Det räcker inte att publicera läsarmaterialet osorterat och oredigerat, men med bearbetning blir det tillgängligt och värdefullt.

Nästa steg, som vi ännu inte riktigt sett styrkan med i Sverige, är att journalister utnyttjar s k crowdsourcing; den stora gruppens kunskaper och informationsinsamling. Att det kommer är Jan Helin övertygad om.

Dessutom menade han att läsarmedverkan förbättrar Aftonbladets journalistik. Tidningen ”kommer inte undan med tveksamma vinklingar längre” på grund av transparensen och aktiva läsare som påpekar felaktigheter. Det är hälsosamt, ”ett reningsbad”. Han ville dock inte ge några konkreta exempel på sådana artiklar.

På frågan om vilka slags journalister Aftonbladet ska anställa i framtiden svarade chefredaktören: De som vill väcka samtal och sedan använda samtalet.

– Newsmill säger att våra läsare vet mer än vi. Då gäller det att använda detta också.

Tidigare under kvällen presenterade Ulrika Hedman från Dagspresskollegiet vid Göteborgs universitet en undersökning om redaktionella ledares syn på användarskapat material. Den visade bland annat att chefredaktörer har högre tankar om materialet än de webbansvariga som arbetar mera handgripligt med det.

Ulrika Hedman gissar att redaktionsbloggar med kommentarfunktioner blir ”årets mest troliga nättidningsraket” vad gäller läsardialog. En sådan arena har fördelen av att vara såväl offentlig som publicerad och kan innebära en förändring av det offentliga samtalet om medierna. Tidigare skedde en stor del av läsarkontakten på redaktörens kammare, i redaktörens telefon eller i redaktörens dator.

 

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Torbjörn von Krogh said, on 06 juni 2009 at 10:16

    Intressant exempel. Men källkritiken är nog inte enbart en ‘trång’ sektor på Flashback, utan ibland helt obefintlig. Och det handlar ju inte bara om källkritik, utan också om moral.
    Jan Helin sa exempelvis under samtalet ovan att han själv var mycket mer radikal i namnpubliceringsfrågor i n n a n han blev ansvarig utgivare. Nu väger han in att allt som är av allmänintresse ändå inte bör publiceras – av hänsyn till barn och till anhöriga bland andra.

  2. […] Jan Helin: Nätets öppenhet “ett reningsbad” […]

  3. Lars Ilshammar said, on 05 juni 2009 at 17:50

    Ett intressant (men kanske inte helt nytt) exempel på crowdsourcing utanför de traditionella medierna är communityn Flashback. Medlemmarna på Flashback fungerar som en driven redaktion och brukar gräva fram väsentliga fakta snabbare än någon kommersiell nyhetsförmedlare. Att det blir gravt fel ibland, som i fallet med reklammannen som pekades ut för skotten mot en greve i Gamla stan i våras, visar förstås att källkritik är den trånga sektorn.


Kommentarer är stängda.