mediestudier

Mediet är budskapet – inte

Posted in sociala medier by Lars Ilshammar on 08 juni 2009

Mediet är budskapet. Mediegurun Marshall McLuhan myntade uttrycket på 1960-talet när TV:n stod i fokus för människans framtidsdrömmar. Det verkar sedan aldrig riktigt ha blivit inaktuellt. Nu senast i EU-valet har kandidaterna twittrat och bloggat och chattat intill utmattning. Events har marknadsförts på Facebook och videoklipp lagts ut på YouTube. Allt efter modell från Barack Obama. Och nyhetsredaktionerna hängde på.

Särskilt de stora partierna med gott om resurser men ont om idéer trodde tydligen att de kunde kopiera Obamas presidentkampanj med dess fokus på Internet och sociala medier. Men de glömde något. Själva budskapet. ”Agera för förändring” och ”Använd din röst för Sveriges bästa” räckte inte riktigt för att övertyga väljarna, trots Facebook, Twitter, YouTube, Flickr och Bloggy. Vilket visade sig i valresultatet.

Lärdomen är väl möjligen att den som försöker uttrycka sin modernitet genom medier trots allt måste ha något mera att komma med. Det hade Obama. Ett medium utan innehåll signalerar i längden bara – just det, tomhet. Att partiernas exploatering av nätets alla sociala kontaktmöjligheter kan ha bidragit till ökat valdeltagande är en intressant hypotes – men återstår fortfarande att bevisa.

”Två trötta spelare som tror man kan spela på rutin. Inga kreativa anfallsvinklar”, sammanfattar Helena Svärd på reklambyrån ANR BBDO i Resumé. Om det här, som Svenska Dagbladets Lena Hennel tror, var genrepet inför riksdagsvalet 2010 kan vi förmodligen vänta oss mera twitter – men knappast några nya intressanta budskap. I så fall är det öppet mål för hungriga nykomlingar som piratpartiet.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Mediet är budskapet – inte

%d bloggare gillar detta: