mediestudier

Dålig första dag på första jobbet

Posted in källkritik, mediehistoria by John Ahlmark on 23 november 2012

Har för första gången skrivit ned en historia om en dag för tjugoett år sedan. Anledningen är att jag tillfrågades om att bidra till en utbildningsdag för tjänstemän, och jag skrev därför ned omständigheterna kring en episod som brukar anses underhållande, samtidigt som den måhända kan hjälpa någon att slippa just DEN tabben, i alla fall:

På hösten -91 hade Anne Wibble tänkt på det mesta. Valet var vunnet, hon skulle bli finansminister. Men hon hade inte tänkt på att hon skulle ha en informationssekreterare, som det då hette. Hon kom att tänka på mig, som på sommaren vickat på DN:s ledaravdelning, stod sexa på stadens riksdagslista och dessutom – kört hennes kampanjbuss till och från en tv-batalj i Jönköping med Allan Larsson (den debatten avgjorde kanske valet).

Jag skulle bli informationssekreterare åt Bo Könberg, som skulle ha hand om sjukvård och socialförsäkringar på socialdepartementet.  Men nu blev det så att Anne fick låna mig de första veckorna, medan hon letade efter en egen.

Jag hade aldrig haft ett riktigt jobb förut, var 24 år och visste absolut inget om ekonomiska spörsmål – hade aldrig skrivit i ämnet, eller på annat sätt utmärkt mig med åsikter kring ekonomisk politik. Så när jag på morgonen den 4 oktober, tror jag det var, först var med på riksdagens öppning och sedan promenerade med övriga politiska tjänstemän till departementen, var jag fullständigt luftlandsatt. Liksom alla andra, förstås, för det var regeringens allra första dag. Men jag mer ändå, alltså.

Jag fann mig snart placerad i ett stort kontor i finansdepartementets palats, med en alldeles egen sekreterare. Sur, dessutom. Vi fick våra telefonnummer och papper och pennor. Foton togs. Porträtt på gamla finansministrar i bakgrunden, tror jag. Jag ser ut att ha ett irriterande stort självförtroende.

Hela tiden ringde alla tre telefonerna. Jag kunde inte svara på något, förstod inte ens frågorna. Men till all lycka hade någon redan före denna dag bokat in en journalist för en halvtimmes intervju med Anne. Jag forskade inte i detta, men var glad att få chansen att höra frågor ställas och svar ges. Efteråt hade jag alltså runt tjugo frågor och vidhängande svar, de senare uttalade av Anne själv. Kunde inte bli mer officiellt. Jag skuttade tillbaka till mitt kontor, full av tilförsikt. Nu skulle jag ju kunna svara på åtminstone några frågor, även om jag inte begrep dem riktigt.

När jag kom in på kontoret ringde, som vanligt, alla tre telefonerna. Jag valde att svara i den mittersta, den röda. Det var Åsa Mattsson, numera Tillberg. Hon var på den finansiella nyhetsbyrån Direkt, Reuters största konkurrent i Sverige, med egna skärmar på alla finansiella centra och handelsplatser. -Hej, sa hon, när avskaffar regeringen omsättningsskatten på aktier?

Den skatten var även känd som valpskatten, mycket kritiserad av den borgerliga oppositionen såsom populistisk och dålig.  Jag kände eufori, för just den frågan hade journalisten frågat hos Anne och hennes svar var befriande tydligt.  Så jag svarade, med samma självförtroende som mitt porträtt från den dagen avslöjar, ”På torsdag!”

Lyckligtvis ställde inte Åsa några följdfrågor, annat än att försäkra sig om att det skulle ske medelst en förordningsändring som alltså trädde i kraft i och med det förestående regeringsbeslutet, några dagar senare. Jag njöt, det här var ju inte så svårt i alla fall…

Ungefär en halv minut efter samtalet med Direkt, hamnade mitt svar på Direkts informationsskärmar. Och runt tio sekunder efteråt, på Reuters. Inom en minut avstannade börshandeln i Sverige.

Det var alltså inte bara en pinsam händelse, det var dessutom den allra första åtgärden som regeringen Bildt åstadkom, över huvud taget, att i praktiken stänga börsen genom att lova att en skatt på transaktioner skulle försvinna några dagar senare.

Jag hamnade i massmedierna. Den utskåpning jag minns bäst var Veckans affärers. En bild på mig, där jag såg modstulen ut, hade bildtexten ”Om Anne Wibble visste att hon skulle ha en ekonom som informationssekreterare förut, lär hon ha blivit än mer övertygad efter tre timmar med John Ahlmark på tjänsten.”

Jag flyttade rätt snart över gatan, till Socialdepartementet, såsom tidigare beslutat. Där var jag faktiskt riktigt duktig och driven under de tre år regeringen satt.

Vad hade då hänt? Jo, Anne hade själv bokat in den där journalisten (vem det var har jag glömt). Det var en gammal bekant till Anne som fick ynnesten att intervjua henne redan första dagen, mot att han inte publicerade något förrän en tid därefter. Detta embargo hade de kommit överens om, men Anne sa inget till mig om den saken. Och där ligger väl moralen – har man ett blåbär på en tjänst, måste man vara noga med att förklara vad som är öppet och vad som är hemligt, och gärna varför. Idag flyger information snabbt via sociala medier. Förr gick det långsammare, om man inte hamnade på de finansiella informationsskärmarna, alltså, då gick det nog lika fort då som idag.

Den här löjliga historien om min första dag på mitt första riktiga jobb, har ibland fått ett eget liv och förlorat all sanning. Ibland framställs det som att jag kraschade börsen, alltså sänkte börsvärdet. Det gjorde jag inte. Någon artikel – som publicerades flera år senare – har påstått att jag kostat skattebetalarna miljonbelopp, inte heller det är sant. Det var bara en uppvisning i generande klantighet som jag hoppas kan bistå dagens tjänstemän och journalister med litet förströelse – kanske också kan tjäna som påminnelse om att man kan få äta upp det man säger, även om man fått informationen på ett sätt som rimligen gjorde den lämplig att föra vidare.

John

PS Valpskatten avskaffades inte torsdagen efter. Regeringen valde istället att gå till riksdagen med en proposition i ämnet. Det tog därför flera månader innan  omsättningsskatten var avskaffad. Börsen tog för övrigt snart upp handeln igen.  DS

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Torbjörn von Krogh said, on 23 november 2012 at 18:00

    Tack för din berättelse, John! Du kan upprepa den på onsdag när vi har ett seminarium i Radiohuset under rubriken ”Vad har vi lärt oss”? – välkommen den som läser detta och anmäler sig till info@mediestudier.se


Kommentarer inaktiverade.

