mediestudier

När minus blir plus – Tidningsstatistiken för 2009

Posted in medieföretag, medieutveckling, Uncategorized by Michael Karlsson on 19 februari 2010

Idag släpptes statistiken från TS som visar hur de svenska tidningsupplagorna utvecklats det senaste året. Som vanligt är detta en ganska dyster läsning ( -3,5% totalt) och som vanligt försöker de olika medierna ge ett något mer positivt intryck. Vid 9 tiden på morgonen idag låter det så här:

Aftonbladets Jan Helin (- 5 %) säger på aftonbladet.se:s hemsida att ”Hur man än räknar så vinner vi”.

Thomas Mattson på Expressen ( – 4,2%) menar på sin blogg att ”Expressen fortsätter att vinna marknadsandelar i kampen om kvällstidningsläsarna, visar både upplagestatistik och räckviddssiffror för 2009.”

Dagens Nyheter är möjligtvis tagna av siffrorna (- 6,9%) och har inget på sin hemsida.

Martin Jönsson på Svd (+1,1%) är den enda av de rikstäckande tidningarna som har en reell ökning av upplagan att glädjas åt.

Oavsett om räckvidden (d.v.s. fler läser tidningen men betalar inte för den), marknadsandelen eller trafiken på sajterna ökar (och det gör den) så pekar slutsatsen för branschen åt samma håll; Affärsmodellen som bygger på papperstidningen urholkades ännu mer under 2009.

Kommentarer inaktiverade för När minus blir plus – Tidningsstatistiken för 2009

%d bloggare gillar detta: