mediestudier

Thomas (Expressen) Mattssons moral hissas – och sågas (uppdaterad)

Posted in medieetik, nyhetsvärdering by Torbjörn von Krogh on 03 februari 2010

För Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vidsynta resonemang för att motivera sina argument i moraliska frågor?  Eller använder han sig av maktmänniskans myndiga röst och tonläge för att förespråka det rimliga i en ståndpunkt?

Bedöm själv Thomas Mattssons svar i moraltestet hos Christer i P3. Jämför sedan med moralfilosofen Bengt Brüldes kommentarer i samma program.

Thomas Mattsson skriver själv på sin blogg om likheter mellan moraliska resonemang och pressetiska överväganden.

Fler medieprofiler som genomgått moraltestet finns samlade på Christers hemsida. Exempelvis Margret Atladottir på Nöjesguiden, Louise Bratt på Veckorevyn, Jan Helin på Aftonbladet, Isabella Löwengrip på bloggen Blondinbella, Alex Schulman på bloggen Att vara Charlie Schulmans pappa och Mats Svegfors på Sveriges Radio.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. David Finer said, on 03 februari 2010 at 15:02

    Jo, Mattsson är verbal, snabbtänkt, allmänbildad och klarar sig såtillvida ”bra”, men jag skulle nog inte gett honom mer än en svag trea heller, som BB gör (men beror det på brister i hans argumentation eller på att jag inte håller med honom i sak på flera punkter?). Framförallt håller jag inte med honom när han skriver att: ”Både pressetik och tryckfrihetsförordning öppnar för olika tolkningar, det handlar alltså om tycke och smak – eller moral. Detsamma kan väl sägas om svaren på frågorna här ovan.” Rätta mig om jag har fel – jag har inte studerat moralfilosofi – men nog finns det en fastare grund för flera av dessa frågor än tycke och smak. Eller vad TM i maktspråkstermer kallar ”rimligt”. Hur mycket elände har inte motiverats med detta argument!


Kommentarer inaktiverade.

