mediestudier

Utslitna ordlistan

Posted in journalistik, Uncategorized by Lars Ilshammar on 12 november 2009

 

Varje år publicerar språkrådet en lista på nya ord och fraser i svenska språket. Bland innovationer på 2008 års nyordslista fanns bl.a. bloggbävning, finanssmälta och kalsongbadare. Gott så. Ett språk behöver ständigt tillflöde av nyord för att hålla sig vitalt.

Men jag undrar om det inte har blivit dags att göra med orden som med bokhyllan när biblioteket börjar svämma över: en bok in, en annan bok ut. I samma takt som nya fräscha ord berikar språket så blir ju andra sönderexploaterade eller gamla och odugliga. Dags att fasa ut!

Ord som riskerar att bli utslitna och därför behöver pensioneras eller i alla fall ta igen sig en stund och behandlas med särskild varsamhet för att återfå självkänslan bör helt enkelt få sin egen lista – den utslitna ordlistan. Här är några heta kandidater till 2009 års upplaga:

  • Kaxig. Bör man förstås vara.
  • Attityd. Ska man ha om man vill vinna Idol.
  • Lyxig. Är även den sunkigaste krog som en politiker råkar besöka.
  • Unik. Gäller om samtliga bostäder till salu t.ex.
  • Högteknologisk. Brukar betyda ovanligt dyr.
  • Smart, klimatsmart. Allt annat är otänkbart i kunskapssamhället.
  • Entreprenörskap. Samhällets nya överideologi.

Och så har vi förstås hela det feta ordstimmet från platsannonsernas värld, det som gör en människa anställningsbar: förändringsbenägen, flexibel, kreativ, passionerad… Fyll gärna på utslitna ordlistan själv!

 

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Torbjörn von Krogh said, on 12 november 2009 at 23:18

    I personporträtt ställs ibland frågan: Vilken är din största svaghet?
    Och som förtäckt självberöm svarar en och annan –
    OTÅLIG
    Mera sällan anges att den största förtjänsten består i att vara –
    TÅLIG


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: