mediestudier

Gunilla Herlitz: DN saknar drivkraft för nyhetsarbetet

Posted in journalistik, medieföretag, medieutveckling, nyhetsvärdering, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 09 november 2009

Dagens Nyheters pinfärska chefredaktör  utfrågades på måndagkvällen på Publicistklubben i Stockholm om sina planer för tidningen. Samtalet kan ses här.

Gunilla Herlitz sade bland annat att tidningens nyhetsarbete måste rustas upp.

– Nyhetsarbetet både kan och bör förbättras. Det måste finnas en drivkraft hos redaktionen att vilja vara först med att berätta nyheter för läsarna, det finns det inte i dag.

Nyhetsredaktionen ska nu omorganiseras så att det uppstår en bättre ‘nyhetspuls’ i tidningen.

Gunilla Herlitz avser inte att skriva själv i tidningen, ”inte handbollskrönikor i varje fall” (en passning åt förrförre chefredaktören Jan Wifstrand). Vill hon driva frågor i offentligheten blir det genom andra medarbetare i tidningen.

Tidningen har för höga kostnader, delvis till följd av brister i organisation och tidigare ledning. Den har bestått av olika öar som haft för liten kontakt och samsyn enligt Gunilla Herlitz. Papperstidningen ska prioriteras, det är där intäkterna finns, nio tjänster tas bort från webb-redaktionen.

Man kan visserligen få nya unga läsare på nätet, ”men du får ju inte betalt”. Gunilla Herlitz ifrågasatte hur länge SvD och DN kan fortsätta att konkurrera när båda går med förlust.

Kommentarer inaktiverade för Gunilla Herlitz: DN saknar drivkraft för nyhetsarbetet

%d bloggare gillar detta: