mediestudier

Vad gör en agnostiker på nätet, Sydsvenskan?

Posted in journalistik, medieföretag, medieutveckling, sociala medier, Uncategorized by Torbjörn von Krogh on 03 november 2009

Ord är viktiga. Det anser de flesta publicister. Och det anser med all säkerhet även Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström, litteraturvetare som disputerat på Kjell Espmarks poesi.

På måndagkvällen diskuterade Daniel Sandström papperstidningens framtid med nätvisionärerna Sofia Mirjamsdotter och Joakim Jardenberg. Det skedde på Malmö Högskola och debatten kunde följas på nätet.

Moderatorn Lars Mogensen är frekvent samtalsledare i P1:s Filosofiska rummet. Jag vet inte om det var sådana associationer som fick Daniel Sandström att komma ut som agnostiker. Han hänvisade till New York Times och bekände sig till samma lära; plattformsagnosticism.

Agnosticism kan ha flera betydelser, bland annat att man inte kan nå kunskap om tillvarons yttersta grunder. Vad menar Daniel Sandström med ordet i samband med förhållandet papperstidning-nätpublicering? Att Sydsvenskan inte kan veta vilken plattform som hör evigheten till?

Begreppet har kritiserats tidigare, bland annat när Arthur Sulzberger på New York Times använt det. Medieanalytikern Tom Rosenstiel menar exempelvis att NYT bör vara plattformsortodox i sina satsningar på nät respektive papper:

”Platform agnostic means that all the online companies are going to zoom past you, because they’re going to exploit that technology while you’re sitting there thinking, Well, we don’t care which platform we put it on. You need to exploit the technology of each platform. You need to be, in fact, not platform agnostic but platform orthodox.”

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Sydsvenskans chefredaktör svarar om plattformsagnosticismen Posted in medieföretag, medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 04 november 2009 Kommentar till inlägget Vad gör en agnostiker på nätet, Sydsvenskan? […]


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: