mediestudier

Journalistiken 2019 – business as usual?

Posted in journalistik, medieforskning, mediehistoria, medieutveckling by Torbjörn von Krogh on 23 oktober 2009

– Släpp inte ut praktikanterna att göra enkäter. Gör dem själva, de ger så mycket information om hur nyanserade många frågor är.

Så ungefär formulerade Petter Beckman sig på Institutet för Mediestudiers, Sim(o)s, tioårsseminarium ”MedieSverige 2019” under torsdagen. Han rapporterade om sina erfarenheter av snart fyra års arbete med lokaltidningen Södra Sidan.

Tidningen försöker ge hela bilden av de ämnen som tas upp (förortsungdomar definieras inte av bilbränder), försöker tillsammans med läsarna leta efter lösningar på samhällsproblem och använder spalterna som mötesplats för grupper av människor som inte träffas trots att de bor nära varandra.

Förra chefen för Sveriges Radio Kerstin Brunnberg applåderade Södra Sidan, höll med om att det inte är praktikanter som ska stå för kontakterna med folkdjupet och hoppades att tidningen kunde komma oftare än varannan vecka.

Själv hoppades Petter Beckman, som 2003 gav ut boken Riv stängslen om public journalism på Sim(o), att tidningens arbetssätt skulle kunna växa ihop med nätjournalistikens utveckling.

Utvecklingen på nätet belystes på seminariet av Michael Karlsson som är medieforskare vid Karlstads universitet och delförfattare till Journalistiken, nätet och maktens ordningar, Sim(o) 2007.

Han talade om användarnas intåg som producenter av texter, kommentarer, bilder och länkar. Publiken har på tre år blivit ‘produblik’ och deltar i fyra av nyhetsproduktionens fem steg. En färsk studie visar att ungefär varannan nätnyhet kommenteras av läsarna. Utvecklingen går snabbt och innebär såväl hot som möjligheter för journalistiken.

Professor Lars Nord, bland annat medförfattare till Tyckandets tid (Sim(o) 2009),  vid Mittuniversitetet anbefallde en viss kyla när framtiden ska bedömas.  I mångt och mycket är det fortfarande ‘business as usual’. Vi får mer av alla slags medieinnehåll – men detta innehåll når allt färre. Politikerna bör däremot vakna och ta ett helhetsgrepp över mediepolitiken på alla viktiga plattformar.

På seminariet informerade dessutom medieforskaren vid Göteborgs universitet Ingela Wadbring om sin och Sim(o)s senaste bok Gratis skräp eller demokratiskt tillskott. Anna Clarén, Nordens Fotoskola, och Joakim Ståhl, bildchef SvD, diskuterade kvalitetens betydelse för bildjournalistiken.

Kommentarer inaktiverade för Journalistiken 2019 – business as usual?

%d bloggare gillar detta: