mediestudier

Medievärlden söker ny roll

Posted in medieföretag, medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 05 oktober 2009

Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att lägga ner pappersutgåvan av Medievärlden för att spara pengar. Sista numret kommer 9 november. Annonsintäkterna har minskat drastiskt under senare år, bland annat till följd av finanskris och sjunkande upplaga, vilket har ökat ägarnas direkta finansiering av tidningen.

Rapporteringen ska fortsätta på nätet men med ett nytt, stympat uppdrag. Opinionsbildningen skärs bort, den ska TU själv stå för. Redaktionens krafter ska koncentreras på att granska mediebranschen, enligt Tidningsutgivarnas ordförande Tomas Brunegård.

Hur stor redaktionen blir är inte klart ännu. Nuvarande chefredaktör Anders Ahlberg lämnar sitt uppdrag i och med sista numret av papperstidningen, och en ny chefredaktör ska utses. Bemanningen ska sedan utarbetas av den nya redaktören. I dag består redaktionen av chefredaktör plus fyra reportrar/redigerare.

Positivt är förstås att nättidningen kommer att finnas kvar (i Norge och Danmark har man i stort sett skurit bort även den aktiva närvaron på nätet). Medievärlden är innovativ på sin sajt och i framkant vad gäller användningen av nya format och kanaler. Frågan är väl hur den fördjupande uppgiften kan utvecklas framöver.

Medievärldens föregångare Pressens Tidning startade 1920. Det hade föregåtts av ett provnummer med sentensen ”Quod bonum, faustum felixque sit!” Jag undrar om det på sikt även kan gälla nya Medievärlden: ”Må detta lända till lycka, välgång och välsignelse!”

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Medievärlden söker ny roll

%d bloggare gillar detta: