mediestudier

Normativ medieteori – mer spännande än det låter!

Posted in journalistik, medieföretag, mediehistoria, medieutveckling by Torbjörn von Krogh on 16 september 2009

I mer än tjugo år har ett gäng medieforskare med etikspecialisten Clifford Christians i spetsen funderat över journalistikens funktion i demokratiska länder. Plus vilken roll journalistiken bör ha.

På förra sommarens stora internationella forskarkonferens i Stockholm glunkades det om att en gemensam bok var i faggorna. Och på årets motsvarande samling i Mexico City bekräftades ryktet.

Under sommaren publicerades boken ”Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies” av Clifford Christians, Theodore Glasser, Denis McQuail, Kaarle Nordenstreng och Robert White. Förlaget är University of Illinois Press.

Samma förlag gav ut den klassiska ”Four Theories of the Press” för mer än 50 år sedan. Författarna gör en poäng av detta; deras bok är både en vederläggning och en uppföljning av klassikern. Men i stället för att definiera fyra ”teorier” (auktoritär, liberal, med socialt ansvar och marxistisk) så lyfter de fram fyra uppgifter för journalistiken och diskuterar hur de fungerar under fyra olika tidsperioder.

Uppgifterna är (med sina engelska benämningar) monitorial, facilitative, radical och collaborative. Och perioderna utmärks av olika överordnade värden/principer för samhällskommunikationen. En korporativ period 500 f Kr – 1500. En frihetlig period 1500-1800. En period som verkat för socialt ansvar 1800-1970. Och nuvarande period (från ca 1970) som allt mer betonar vikten av att så många medborgare som möjligt, inklusive olika minoriteter, har möjlighet att delta i och omfattas av information och kommunikation.

Boken är rik på reflexioner och ger upphov till många egna vid läsningen. Jag kommer säkert att återkomma till den i bloggen framöver.

Dela gärna med dig av dina läsefrukter från sommaren!


Annonser

Kommentarer inaktiverade för Normativ medieteori – mer spännande än det låter!

%d bloggare gillar detta: