mediestudier

Antecknat i Almedalen 2: Politiker blir bloggitiker?

Posted in medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 30 juni 2009

Andra avdelningen av Tidningsutgivarnas seminarium om bloggarnas inflytande handlade om deras påverkan på den traditionella politikens (Piratpartiet satt inte i panelen) former och innehåll. Ja, inte bara bloggarnas påverkan utan hela utvecklingen med sociala medier.

Moderaternas partisekreterare Per Schlingman menade att varje politiker måste hantera de interaktiva medierna på det sätt som passar just denne.

Att finansministern ”inte överutnyttjar” möjligheten att blogga var helt okej, enligt partisekreteraren. Men han förutsåg en utveckling av en politikertyp som tycker om att vara synlig, transparent och ha en pågående dialog med medborgare, väljare, partikamrater. Sociala medier kommer att skapa nya politiker som är mycket mer relationsinriktade.Vi kommer att få se fler politiker av Gudrun Schymans typ, förutspådde han.

Hans socialdemokratiske motsvarighet, partisekreteraren Ibrahim Baylan, var orolig över att politiker skulle behöva ’fläka ut’ sina privatliv.Men han försäkrade också att de partier som inte är nyfikna på människor, på dialog, kommer att dö.

Mediernas företrädare i panelen uttryckte viss skepsis mot politikernas påstådda åstundan efter genuin dialog. Prata går ju, men när omsätts pratet i praktik och politik?

Ett påstående i debatten om att folkpartiet emellanåt uppmanat sina folkvalda att stänga av kommentarsfunktionen på sina sajter tillbakavisades av en folkpartist i publiken.

Den däremot belagda uppgiften att mediesajterna ibland stänger av möjligheten för kommentarer förvånade storligen en företrädare för Skandia i publiken. Även när det blåste som värst kring Skandia hölls den funktionen igång, försäkrade hon.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Antecknat i Almedalen 2: Politiker blir bloggitiker?

%d bloggare gillar detta: