mediestudier

Antecknat i Almedalen 1: Huffington Post

Posted in journalistik, mediekritik, medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 30 juni 2009

Katherine Zaleski, senior editor for special projects (på svenska projektredaktör) på nättidningen Huffington Post, talade på ett av de 1042 seminarierna under Almedalsveckan.

Huffington Post är fyra år gammalt och med sina 22 miljoner unika besökare per månad något mindre än Washington Post och USA Today på nätet. Sajten ses av en del som en journalistisk föregångare med viss vänsterprofil och av andra som en populistisk åsiktssnyltare.

Enligt Katherine Zaleski ger verksamheten inte ekonomiskt överskott ännu. Hittills har man levt på 35 miljoner dollar i riskkapital.

Redaktionen har 60 anställda och en del av arbetet går ut på att samarbeta med tusentals bloggare och nätanvändare. En bra dag kan sajten få upp till 55 000 kommentarer, enligt Katherine Zaleski.

Huffington Post hade ungefär 10 000 medarbetare / ’citizen journalists’ / som rapporterade från olika lokala valmöten under den senaste presidentvalrörelsen. Några gånger snappade dessa medarbetare upp kontroversiella uttalanden från olika kandidater som slogs upp även av de mer traditionella nyhetsorganisationerna.

Ett senare samarbetsprojekt har exempelvis gått ut på att visa vilka återförsäljare av GM-bilar över hela USA som beslutat att lägga ner verksamheten.

Det var intressant att notera att Katherine Zaleski framför allt förklarade de blödande amerikanska nyhetsmediernas allt svårare situation med låg journalistisk kvalitet: Under uppmarschen till kriget i Irak var de stora tidningarna megafoner åt snarare än granskare av president Bush politik. Och under finanskrisens utveckling ville de stora tv-bolagen hellre ha bolagens vd:ar i sina studiosändningar än att granska vad de gjort och gjorde, enligt Katherine Zaleski.

Kanske är det lättare för en utmanare på en nättidning att se de traditionella mediejättarna vackla om man intalar sig att det är välförtjänt? Att man själv står för en annorlunda och bättre journalistik?

Fokus chefredaktör Karin Pettersson deltog i samtalet med Katherine Zaleski. Karin Pettersson har under våren studerat den amerikanska medieomvandlingen på plats. Hon påpekade bland annat att det finns en betydligt större skepsis mot den traditionella nyhetsförmedlingen i USA än i Sverige. Och hon var chockad över att medierna inte lärt av tidigare misstag. President Obama har behandlats med silkesvantar i rapporteringen. Och all denna uppståndelse över den nya hundvalpen i Vita Huset!

Men den är ju så söt, tyckte Katherine Zaleski och försvarade nu mediebevakningen.

Seminariet om bloggarnas inflytande ingick i Tidningsutgivarnas serie möten kring mediemakt. De övriga handlar om jämställdhet, miljö och almedalsmakt.

En intervju med Katherine Zaleski finns hos Dagens media.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Antecknat i Almedalen 1: Huffington Post

%d bloggare gillar detta: