mediestudier

Christina Jutterström berättar

Posted in journalistik, medieföretag, mediehistoria by Torbjörn von Krogh on 27 maj 2009

I senaste numret av tidningen Vi lunchar Karin Alfredsson med öppenhjärtiga alfahonorna (rubrikord) Karin Söder, AnnBritt Grünewald och Christina Jutterström.

Christina Jutterström berättar att Aftonbladets upplageseger  under hennes tid som chefredaktör för Expressen var det värsta hon varit med om. Redaktionens ”gamla kärna” gav henne hela skulden. Hon sade upp sig och åkte hem: 

”– Hela systemet rasade ihop. Min kropp gick sönder. Jag låg till sängs för att jag kunde inte gå.”

Christina Jutterström berättar också att det tog henne sex år som chefredaktör på Dagens Nyheter att inse att förändringar blev bättre och effektivare om de som skulle genomföra dem var delaktiga i besluten. ”I början trodde jag att jag måste klara allt själv. (…) Och så blev jag förvånad när folk protesterade!”

Christina Jutterström har bland annat varit inrikeschef på Rapport, SvD-korrespondent i Afrika, chef för Eko-redaktionen, chefredaktör för DN, chefredaktör för Expressen, doktorand på JMG i Göteborg och vd för Sveriges Television.

Jag vill läsa Christina Jutterströms reflekterande – och öppenhjärtiga – memoarer.

Kommentarer inaktiverade för Christina Jutterström berättar

