mediestudier

Alla kan bli journalister

Posted in journalistik, pressfrihet by Lars Ilshammar on 27 maj 2009

Unga reportrar ger gymnasieelever möjlighet att bevaka Sveriges EU-ordförandeskap som journalister. 42 ungdomar ska bevaka invigningsfesten på Skansen den 1 juli och sedan de elva informella ministermöten som följer under hösten.

Så låter det när EU-minister Cecilia Malmström och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth bullar upp ordförandeskapets kulturprogram den 27 maj.

– Att uppmuntra till dialog om hur EU påverkar människors vardag är en viktig del i vår kommunikation om ordförandeskapet. De här ungdomarna bidrar till det. Unga skriver för unga, och tanken är att eleverna ser mötena från sina perspektiv och skriver utifrån sina egna erfarenheter, säger Cecilia Malmström.

Projektet Unga reportrar är förstås alldeles lagom politiskt korrekt. Vem kan vara emot? Men vad säger det om den offentliga maktens syn på journalister?

För regeringen går det tydligen utmärkt bra att utse reportrar som ska bevaka ordförandeskapet utan vare sig utbildning, kompetens eller erfarenhet – enbart utifrån egenskapen att vara unga.

Man ska inte driva sur kritik mot en PR-satsning för långt. Men frågan bör ändå ställas: sedan när blev det OK att granskarna väljs ut av den som ska granskas?

Och om någon tycker att gymnasieelever som plötsligt förvandlas till journalister verkar gulligt – prova gärna att byta ut ordet journalist mot t.ex. ”kirurg”, ”polis”, ”stridspilot” eller varför inte ”kulturminister”.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars Ilshammar said, on 28 maj 2009 at 9:13

    Grattis Emmzaaaan, till att du blev utvald. Jag tror inte att du är inkompetens, oerfaren eller saknar utbildning. Men jag tror inte heller att journalistisk kompetens, kunskap och erfarenheter stod överst på önskelistan när du och dina kompisar rekryterades. Om det vore så – varför behöver vi i så fall akademiska journalistutbildningar?

    Min poäng: att regeringen handskas slarvigt med journalistbegreppet, på ett sätt som man aldrig skulle ha gjort om det hade varit frågan om andra yrkesgrupper. Om slarvet kommer ur låg respekt för journalister i allmänhet, eller snarare är ett utslag av maktens våta dröm om att bevakas av snälla och lydiga hovreportrar, är kanske frågor som vi borde ställa till EU-ministern och kulturministern.

  2. […] Alla kan bli journalister […]

  3. emmzaaaan said, on 28 maj 2009 at 0:00

    Jag råkar vara en av dessa inkompetenta reportrar med varken utbildning eller erfarenhet. Men vänta nu? Det är nog inte mig du talar om. För det första vill jag passa på att inflika att vi valdes inte ut enbart via ett årgångslotteri. Det finns ett flertal aspekter jag tror du inte riktigt tänkt igenom. Självklart var det en uttagning, dit vi som ville fick skicka in bidrag. Vi är dom som blev valda!

    Sedan representerar vi i sin tur olika län, och jag själv är en av representanterna för unga reportrar i västerbotten. Jag kan inte komma med påståenden att jag har utbildning eller erfarenhet som en renodlad journalist. Men jag är fullt övertygad om att jag har lika mycket utbildning som en del av Sveriges största journalister. Sedan är inte poängen med projektet att vi på något sätt ska se oss som fullfjädrade journalister efteråt. De flesta av oss unga reportrar skriver, men det finns även de som fotograferar.

    Självklart tycker även jag att en del av de som valdes ut är som du själv säger, bara unga. Jag anser att även om vi fått ett par dagars utbildning nu, så måste man ha tidigare erfarenheter ”att stå på”. En presskonferens och dylikt fungerar inte som den ska om ”vi” ska behandlas som barn. Men du måste förstå att i hopen av ett trettiotal gymnasielever, finns det ett par som faktiskt tar detta på allvar. Vi som vill granska både utifrån vårat eget intresse, och även då för att skriva texter till ordförandewebben.

    Jag förstår vad du menar i det att de som ska granskas ska inte få välja ut de granskande. Dock finns det mjäkiga journalister överallt, jag kan vara minst lika vass, professionell och objektiv – trots att jag enbart går gymnasiet.


Kommentarer inaktiverade.

