mediestudier

Nattens mysterier

Posted in journalistik, källkritik, medieföretag, mediernas ansvarighet by Lars Ilshammar on 26 maj 2009

LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin är en av Sveriges mest kända personer. Särskilt efter vårens AMF-affär är det nog ytterst få som inte känner igen hennes ansikte. Ändå lyckas Expressen förväxla henne med en helt annan kvinna på måndagens löpsedel och förstasida. Först frampå förmiddagen upptäcker man misstaget.

Titta på den här faksimilen på Resumés webbplats. En blond medelålders kvinna med glasögon. Dock inte Wanja Lundby-Wedin: fel frisyr, fel form på glasögonen, fel ansikte. Men ingen på Expressen reagerar, inte någon i den långa produktionskedjan från fotograf till tryckeri slår larm.

Hur kan sådant gå till? Sov eller blundade hela nattredaktionen? Hade man festat till lite just före deadline? Var det den heta viljan att korsfästa en maktarrogant fackpamp som förblindade redaktionen. Eller är det så stressigt på natten att inte ens den mest ytliga faktakoll hinns med?

Chefredaktör Thomas Mattsson gör en pudel på sin blogg, men har ingen förklaring till att personal som jobbar professionellt med nyheter inte känner igen en av landets mest fotograferade personer. Däremot bekräftar han att han själv får se nästan alla bilder innan de går tryck – också den på den falska Wanja.

Kanske finns det ingen enkel förklaring, mer än att kvällstidningar är kvällstidningar, misstag sker, och konstiga saker kan hända på natten. I slutet på 1980-talet jobbade jag på Örebro-Kuriren, nu saligen nedlagd. En dag hade tidningen ett reportage om Örebros krogkung som nu utökade sitt imperium med ytterligare en restaurang.

Men på löpet blev krogkungen istället Örebros knarkkung. Nattredaktören hade slirat på tangenterna. Sedan gick löpet i tryck utan att någon på redaktion, sätteri eller tryckeri reagerade. Oförklarligt, pinsamt och så småningom dyrt för ansvarige utgivaren som fick böta efter en tryckfrihetsdom.

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars Ilshammar said, on 26 maj 2009 at 12:12

    Jo, Mattsson gjorde vad en utgivare måste göra när skiten träffar fläkten. Intressant att notera är också hur konspirationsteorierna nu börjar flöda. Någon bloggare menade att hela affären nog var resultatet av ett spinn från LO, som skulle ha skickat ut en dubbelgångare till Wanja för att lura Expressen till en felaktig publicering och på det viset misskreditera tidningen. Man kan säga mycket om LO:s krishantering under och efter AMF-skandalen, men riktigt så utstuderade metoder har nog inte fackföreningsrörelsen kapacitet för.

  2. Torbjörn von Krogh said, on 26 maj 2009 at 11:46

    Expressens misstag är oförsvarligt.
    Men Thomas Mattssons agerande efter att fiaskot uppdagats är berömvärt.
    Så ringde han exempelvis själv upp branschtidningarna Medievärlden,
    Resumé och Dagens Media, samt TT, för att informera om den stora fadäsen.
    Och Expressen är fortfarande en av mycket, mycket få redaktioner som
    samlar sina rättelser sökbara på nätet.


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: