mediestudier

Industrin invaderar intimsfären: läkemedelsföretag satsar på sociala medier

Posted in medieutveckling, sociala medier by David Finer on 20 maj 2009

Den 28 maj inträffar två informationstillfällen i Stockholm, som på ett intressant sätt blixtbelyser ställningarna i kriget om uppmärksamheten inom läkemedelsområdet.

Läkemedelsakademin (Apotekarsocieteten) anordnar mötet Det nya informationsflödet som bl a handlar om ”vem som kommer att ta ansvaret för den producentoberoende informationen om läkemedel efter avregleringen” (det ska jag gå på). 

Samma dag inbjuder Pharma Online och Pharma Report till en kursdag om ’sociala medier för läkemedelsbranschen, nyttan för ditt bolag med tjänster som Twitter, Facebook, bloggar och YouTube’. Och GlaxoSmithKLine har startat en blogg för att samtala lite mer otvunget med sin amerikanska marknad.

Det är svårt att frigöra sig från intrycket att industrins marknadsföringsstrateger redan ligger hästlängder före de mer traditionella apoteks- och vårdsammanslutningarna.

Men trycket är naturligtvis hårdare på bolagen. De har profitpiskan vinande över sig för att hitta ständigt nya sätt att kringgå förbudet mot direktreklam för receptbelagda läkemedel . ”Disease-awareness”-sajter som potenslinjen.com (med förtäckt Viagrareklam) är en redan framgångsrik metod. En intressant mediestudie visar att sajten på köpet marknadsför en förlegad, förtryckande mansbild, vilket jag kort berättade om på en annan sajt häromdagen.

Precis som när andra företag använder ungdomars inflytande bland kompisarna för att sälja sina produkter med uttryck som ”autenticitet” och ”samarbete”, kommer läkemedelsindustrin nu att infiltrera vår nästa intimsfär, de sociala medierna.

Kanske borde vi omformulera Twitters fråga ‘Vad gör du?’ till ‘Vad tänker du göra åt det?’  Nänä, inte förbud eller censur utan snarare förberedelser. Vi måste förstärka vår ideologiska beredskap. Och hålla det autentiskt autentiska samtalet levande.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Industrin invaderar intimsfären: läkemedelsföretag satsar på sociala medier

%d bloggare gillar detta: