mediestudier

Satsa på mediegranskning, SVT!

Posted in journalistik, medieföretag, mediekritik, mediernas ansvarighet, nyhetsvärdering by Torbjörn von Krogh on 06 maj 2009

 Jag begriper inte varför SVT inte kommit tillbaka med en organiserad mediegranskning efter nedläggningen av Mediemagasinet 2005.

Jag inser att det fanns potentater i TV-husen som tyckte det var besvärligt att bli avkrävda offentliga förklaringar till redaktionella beslut. Men jag har svårt att förstå att denna bekvämlighet skulle vara orsaken till att SVT år efter år låter bli att satsa på ett nytt Mediemagasin.

Jag begriper inte att SVT kan låta bli att granska medier när uppdraget enligt sändningstillståndet uttryckligen går ut på att granska de ”myndigheter, organisationer och företag” som har makt i samhället.

I samma sändningstillstånd står ju att ” SVT skall ta hänsyn till televisionens särskilda genomslagskraft när det gäller programmens ämnen och utformning”. Vad betyder det om inte att mediet anses ha makt?

Ett motargument jag hört går ut på att andra granskande program kan syssla med medier ibland, exempelvis Uppdrag granskning.

Snälla nån, mediegranskning mår bra av viss distans. Det vore svårt för Uppdrag granskning att granska de metoder de själva flitigt använder – även om de utförs av andra redaktioner i andra medier.

Och just Uppdrag granskning illustrerar att SVT:s Mediemagasin kunde göra stor nytta. Våren 2004 visade Mediemagasinet att flera inslag i Uppdrag granskning höll låg kvalitet. Uppdrag gransknings projektledare Nils Hanson skrev senare att alla tjänar på att det finns kunniga kritiker, såväl redaktioner som tittare:

”En speciell position i denna kategori har det mediegranskande programmet Mediemagasinet, som i februari 2004 granskade Uppdrag granskning. Den granskningen, som blottlade brister exempelvis i faktakontrollen, var en spark i baken för oss i arbetet med att förbättra rutiner och arbetsmetoder.”

Om andra TV-bolag framgångsrikt kan syna medier så borde även SVT kunna hitta en fungerande modell. Gå in på australiska Media Watch och inspireras.

Hyr in utomstående krafter om det är problem med motivationen och  risk för bindningar och jäv med fast anställda SVT-medarbetare. Ta in frilansjournalister. Låt pensionerade SVT-reportrar hoppa in i årsvisa projekt. Städsla norska eller finlandssvenska redaktörer.

Var kreativa, inte passiva.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Satsa på mediegranskning, SVT!

%d bloggare gillar detta: