mediestudier

AB diversehandel

Posted in journalistik, medieföretag, mediehistoria by Lars Ilshammar on 05 maj 2009

Vad är Aftonbladet idag? En kvällstidning, en bokhandel eller kanske en videobutik? Nej, just idag är Aftonbladet faktiskt en reseguide. 240 sidor tips om London från Lonely Planet medföljer om du köper papperstidningen. Eller kanske är det tidningen som följer med på köpet av London-guiden? Vad som är själva huvudprodukten och vad som är det där lilla extra verkar faktiskt inte helt klart.

Svensk kvällspress har numera så låg tilltro till den egna journalistiska produkten att den rutinmässigt måste säljas med hjälp av något annat medium: skönlitterära böcker, DVD-skivor (samla alla Bondfilmerna!) eller som idag en resehandbok. Papperstidningen eller webbplatsen blir en plattform för alla möjliga affärer i text, ljud och bild.

Intensiv nyhetskonkurrens, och det ökande trycket från nätet, gör att det finns allt färre egna, unika nyheter att koka säljande löpsedlar på. Man får alltså sälja på annat. Men kvällstidningarnas diversehandel kan förstås också ses som ett utslag av den allmänna mediekonvergensen, där de gamla fasta formerna alltmer upplöses och flyter in i varandra. Ingen vet längre vad en tidning är.

Men egentligen började utvecklingen bort från den egna tidningsidentiteten kanske långt tidigare, när kvällspressen ingick symbios med den tidens dominanta medium: TV. Sedan länge livnär sig ju Aftonbladet och Expressen till stor del på skvaller om TV-kändisar. TV:s realityserier utnyttjar i sin tur kvällspressen som annonstavlor för att locka tittare.

Den intressanta frågan är kanske inte heller varför kvällspressen har blivit en medial diversehandel, utan vad utvecklingen gör med den journalistiska självkänslan och integriteten. Hur stimulerande kan det t.ex. vara att jobba på en redaktion som tycker att andras underhållningsprodukter är så mycket intressantare än den egna journalistiken?

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Torbjörn von Krogh said, on 12 maj 2009 at 11:40

    Jo, Expressen fick inte full pott ekonomiskt men ökade avsevärt sitt kulturella kapital.
    Och skolklasser runtom i Sverige fick klassuppsättningar av litterära klassiker.

  2. Lars Ilshammar said, on 12 maj 2009 at 10:09

    Det ska bli intressant att se hur affären utvecklar sig. Gratis eller nästan-gratis är en sak – 59 kronor förmodligen något annat (även om en Lonely Planet-guide brukar kosta betydligt mer i bokhandeln). Var det inte så att Expressen t.ex. blev sittande med ett ganska stort restlager efter sin satsning på världslitteraturens klassiker förra året?

  3. Torbjörn von Krogh said, on 11 maj 2009 at 17:17

    Jo, den var gratis enbart första veckan. I dag kostar guide nr 2 (om New York) 59 kr.

  4. Torbjörn von Krogh said, on 05 maj 2009 at 14:50

    Brittiska deckarserier, kokböcker och Clint Eastwood-filmer är exempel på tilläggsprodukter som kvällstidningarna lärt sig att tjäna mycket pengar på. Och löpsedeln är ju en försäljningskanal, inte en arena för publicistisk värdering av samhällsnytta.
    Anders Gerdin brukar hänvisa till att hans löp om FRED i Bosnien var den som sålde minst tidningar under hans tid vid rodret.
    Det underliga denna gång är att reseguiden är helt gratis. Eller är det enbart under introduktionsfasen månne?


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: