mediestudier

Reaktioner på Fallows artikel om Google och nyhetsmediernas kris

Posted in medieföretag, medieutveckling, sociala medier by Torbjörn von Krogh on 19 augusti 2010

James Fallows artikel, refererad i förra inlägget här på mediestudier-bloggen, har väckt reaktioner i USA.

Chefen för ledarredaktionen på Dallas Morning News, Keven Ann Willey, ser tre skäl för att applådera genomgången: 1) nyhetsmedierna är inne i en omställningsperiod, inte på väg mot undergången, 2) det är imponerande hur Google tänker om och tänker nytt, 3) vi påminns om tidigare omvandlingsperioder inom medierna.

Kirk Cheyfitz, vd för pr-byrån Story Worldwide, sågar däremot upplägget totalt. Fallows är barnsligt naiv om han tror att Google arbetar för att förbättra nyhetsförmedlarnas möjligheter att överleva. Google arbetar för att ställa sig själv i en bättre dager när anklagelser om växande Google-makt ökar.

Entreprenören och medietänkaren Jeff Jarvis intar en mellanposition. Han säger först att artikeln inte innehåller några nya fakta, men slår sedan fast att helheten/attityden gör den till en viktig text: Nyhetsmedier bör samarbeta med Google, inte måla upp företaget som en fiende.

Några kommentarer från de svenska nättänkarna, exempelvis Joakim Jardenberg, har jag inte lyckats hitta (via Google).

About these ads

2 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Torbjörn von Krogh said, on 19 augusti 2010 at 16:48

    Självklarheter för dig är nog inte självklarheter för alla…Du påminner om Jarvis, not ” a single new nugget of news” :-)

  2. Jardenberg said, on 19 augusti 2010 at 11:42

    Well, jag tyckte faktiskt inte att det fanns så mycket att kommentera. Det är självklarheter i mina ögon, och så som jag sett googles utveckling sedan starten.

    Är det något specifikt du vill ha en kommentar på så står jag givetvis till förfogande.


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: